انجمن گیاهان دارویی و معطر کرمان

نقشه راه صنعت گیاهان دارویی، صنعتی، آرایشی و بهداشتی استان کرمان

انجمن گیاهان دارویی،صنعتی و معطر اتاق بازرگانی کرمان

مقدمه

حجم بازارهای گیاهی دارویی و محصولات طبیعی دنیا در سال 2015 بیش از یکصد و سی میلیارد دلار بوده و حجم این بازارها در سال 2025 بیش از 250 میلیارد دلار تخمین زده می شود. کشورهایی مانند چین، هندوستان، آلمان، اسپانیا، آمریکا یا حتی ترکیه، بلغارستان و رومانی نیز در این بازار نقش قابل توجهی ایفا می­کنند برای مثال کشور چین به تنهایی حدود %50 این بازار را در اختیار دارد اما متاسفانه سهم ایران تنها یکصد و ده میلیون دلار یعنی 15/0درصد بازار جهانی است که بیش از 90% آن نیز به تجارت زعفران خام اختصاص دارد. صنعت گیاهان دارویی یکی از معدود صنایع دارای رشد بیش از 7 درصد در سطح دنیاست و ایران نیز به دلیل برخورداری از تنوع طبیعی و اقلیمی از جمله معدود کشورهایی است که می­تواند بیش از 90% گونه­های گیاهی دارویی شناخته شده در دنیا را تولید نموده و در زمینه تجارت و فراوری این گیاهان نیز فعالیت نماید. از سوی دیگر با وجود غنای طب سنتی و گیاهی امکان معرفی و صادرات بسیاری از گونه های دارویی و روش های درمانی طبیعی منحصر به فرد ایران در سطح جهان نیز وجود دارد. 

طرح موضوع

بررسی های انجام شده نشان میدهد یکی از دلایل عدم توفیق صنعت گیاهان دارویی در ایران، سنتی بودن ساختار بازار و دور ماندن دست اندرکاران از روابط و الزامات دنیای جدید است. به طوری که هنوز هیچ گونه آمار اطلاعاتی در خصوص ذی­نفعان این صنعت و توانایی­های آن ثبت نگردیده و اصولا میان دست اندرکاران این حوزه ارتباط موثر و تعریف شده­ای وجود ندارد و علی رغم تلاش­هایی که در چند سال اخیر در سطوح ملی یا بخشی انجام شده است، خلاء مجموعه ها و نهادهای میانی جهت تکمیل حلقه های زنجیره ی ارزش در این حوزه همچنان احساس می­شود. در حقیقت عطاری­ها و نیز پیله وران مرتبط با روستاییان و ساکنان عرصه­های طبیعی پایه اصلی این سیستم می­باشند از طرفی هنوز تولید صنعتی شکل نگرفته و گیاهان دارویی نیز عمدتا از مراتع جمع آوری می­گردد که این خود یکی از دلایل تخریب عرصه های طبیعی کشور است. همچنین تحقیقات برای توسعه کشت، بهره برداری و فراوری نهادینه نشده و گیاهان دارویی برداشت شده نیز عمدتا به صورت خام و فله صادر می گردد. در نتیجه کمترین ارزش افزوده نصیب کشور ما می­گردد در حالی که کشورهایی چون آلمان، اسپانیا، هند و فرانسه از فرآوری و صادرات مجدد این گیاهان درآمدی نجومی کسب می­کنند.

نقشه راه پیشنهادی

برای حل معضلات پیش گفته نقشه راه صنعت گیاهان دارویی ، صنعتی و معطر استان کرمان برای افق ده ساله 1396 تا 1406 به شرح زیر پیشنهاد می­گردد .

چشم انداز

با اجرای این نقشه راه صنعت گیاهان دارویی ، صنعتی و معطر استان در پایان سال 1406 به اهداف زیر دست خواهد یافت :

2-        افزایش سهم بازار داخلی تا 60% وضعیت فعلی آن

3-        افزایش سهم بازار خارجی تا 60% میزان فعلی آن

4-      افزایش ارزش افزوده تا 30% با توجه به بهبود تولید، فرآوری و کانالهای بازاریابی و توزیع

5-       تکمیل زنجیره ارزش صنعت گیاهان دارویی استان و ایجاد حلقه های مفقوده کنونی

6-       ایجاد مرکزیت صنعت گیاهان دارویی کشور در استان کرمان

راهبردهای کلان

در طول مسیر و به منظور اجرای هرچه بهتر نقشه راه همواره راهبردهای کلان زیر مورد توجه خواهد بود :

تقویت همکاری­های افراد ، موسسات ، شرکت­ها و تعاونی­ها و تشکل­های مرتبط با صنعت گیاهان دارویی

با هدف افزایش صادرات به ویژه صادرات محصولات نهایی

مطالعات بررسی و شناسایی بازار های هدف

ارتقاء فناوری تولید و فرآوری محصولات

افزایش بهره وری

آموزش مداوم دست اندرکاران صنعت گیاهان دارویی

ایجاد اشتغال مولد

توسعه پژوهشهای کاربردی با هدف ایجاد تمایز در محصول

احیاء وضعیت منابع طبیعی و چرخه های اکوسیستمی

حفظ ذخایر ژنتیکی وتوازن وتنوع زیست بوم ها

کاهش مصرف آب در فرآیند تولید به عنوان عامل اصلی محدود کننده تولید

آموزش مداوم دست اندرکاران صنعت گیاهان دارویی

ایجاد اشتغال مولد

تغییر نقش دولت همگام با توسعه بخش خصوصی

زیرساختارهای مورد نیاز:

با توجه به وضعیت کنونی این صنعت در استان کرمان مسلماً استفاده از فرصت ها  و قابلیت ها موجود استان  به برآورده شدن نیازمندی هایی بستگی دارد که در پنج سرفصل به شرح زیر تنظیم گردیده­اند :

2-1- ایجاد مشارکت و ارتباط موثر بین دست اندرکاران و ذی نفعان صنعت

3-1-تدوین و اعلام فهرست گیاهان اولویت دار جهت تمرکز اقدامات در مقاطع زمانی کوتاه مدت ، میان مدت و دراز مدت .

4-1- شناسایی قوانین و مقررات مخل کسب و کار در حیطه گیاهان دارویی به منظور اصلاح ، بهبود و روزآمد کردن قوانین و مقررات.

 5-1- تسهیل و ترغیب فعالیت­های خدمات طب سنتی و داروسازی سنتی با ایجاد نهادهای نظام مند

6-1- فرهنگ سازی واطلاع رسانی جهت توسعه مصرف گیاهان دارویی وفرآورده های طبیعی

2- بخش  تجاری

1-2- گردآوری اطلاعات تجاری ( اقلام ، حجم و ارزش فروش داخلی و صادرات )

2-2- – بازاریابی و شناسایی بازارهای محلی ، ملی  ، منطقه­ای و بین المللی به منظور توسعه بازارهای سنتی و دستیابی به بازارهای جدید

3-2- توسعه تجارت الکترونیک

4-2- ایجاد و توسعه کنسرسیوم های صادراتی

5-2- توسعه و حمایت از برندسازی

6-2- طراحی راهکارهای  افزایش رقابت پذیری تولیدات استان در بازارهای ملی و بین­المللی

7-2- آموزش­های تجاری

3- بخش فناوری

1-3- گردآوری استانداردهای ملی و جهانی مرتبط

2-3- تحقیق و توسعه کاربردی و هدفمند

3-3- تسهیل و پیگیری جهت ایجاد شبکه آزمایشگاهی و آزمایشگاه مرجع در استان

4-3- حمایت از طرح ها و شرکت­های دانش بنیان

5-3- بررسی و ارزیابی وضعیت روشهای کنونی تولید در واحدهای مختلف و بررسی امکان جایگزینی با روشهای نوین

4- بخش مالی سرمایه ای

1-4-تعیین نیازهای مالی وسرمایه ای واحدهای گیاهان دارویی استان شامل سرمایه در گردش، سرمایه­گذاری در طرح های توسعه و…….

2-4- ایجاد ارتباط و انعقاد تفاهم نامه با شرکت­های سرمایه گذاری و سرمایه گذاران بخش خصوصی به منظور ترغیب آنان به سرمایه گذاری در صنعت گیاهان دارویی استان

3-4- تدوین وگردآوری مجموعه طرح های توجیهی با ارزیابی اقتصادی دقیق و دارای الویت اجرا که قابل ارائه به سرمایه گذار باشد .

1-5- گردآوری اطلاعات تولید مواد اولیه و منابع تولید به تفکیک کاشت و بهره برداری از رویشگاه طبیعی

2-5- افزایش سطح زیرکشت گیاهان دارویی به عنوان محصول جایگزین در اقلیم های مختلف

3-5- برنامه­ریزی به منظور استفاده حداکثری از طبیعت جهت کشت گونه­های مناسب گیاهان دارویی همزمان با احیاء و حفظ چرخه­های اکوسیستمی در مراتع

4-5- برنامه­ریزی به منظور اتخاذ روشهایی جهت کاهش هزینه­های تولید و در نتیجه کاهش قیمت تمام شده محصولات

5-5- توسعه فعالیت­های مرتبط با نهاده­های تولید ( بذر ، نهال ، نشاء و … )

6-5- توسعه آموزشهای ترویجی

7-5- تسهیل وترغیب هم افزایی از طریق انواع مشارکت ها به منظور استفاده از قابلیت­ها وظرفیت های راکد مانده

8-5-اتخاذ تدابیری به منظور ترویج فعالیت­ها وصنایع پایین دستی دارای ارزش افزوده بالا

مسئولیت

انجمن گیاهان دارویی ، صنعتی ومعطر استان کرمان که ذیل اتاق بازرگانی وصنایع و معادن استان تاسیس گردیده به عنوان هماهنگ کننده ، مسئولیت تصویب طرحهای اجرایی و نیز پایش و ارزیابی اقدامات انجام شده در چهارچوب نقشه راه را به عهده دارد و در صورت وفاق برای تغییر برخی بندها اصلاحات مورد نیاز باید در مجمع مطرح شده و به تصویب برسد.

اقدامات اجرایی

نقشه راه پیشنهادی تنها سرفصلهای اقدامات الزامی را در بر می­گیرد و به منظور اجراء لازم است انجمن گیاهان دارویی با همکاری دستگاهها و نهادهای ذیربط نسبت به برنامه­ریزی و تهیه طرح ، تعیین ساز وکارهای اجرایی، فازبندی و ارزیابی نتایج اقدام و مراتب را گزارش نماید.

اقدامات اجرایی پیشنهادی برای برنامه عمل سه ساله برای سالهای 96تا 98  

اقدامات در زمینه اعتمادسازی و ارتقای سرمایه اجتماعی :

اقدامات ذیل استراتژی تمایز در محصول و برندسازی:

اقدامات در زمینه ارتقای کیفیت :

اقدامات در زمینه توسعه بازار :

پیوست یک – جدول گونه های اولویت دار برای سه سال 96-98

شاخص های مد نظر جهت انتخاب گونه های اولویت دار: بومی کرمان، مصرف آب پایین، امکان تولید زادآوری و تکثیر مناسب، امکان توسعه زنجیره ارزش با هدف افزایش  ارزش افزوده اقتصادی

ردیف نام گونه وضعیت تامین

رویشگاه طبیعی / کاشت

رویشگاه فعلی اطلاعات کاشت و تکثیر وجود دارد ؟ الزامات تکثیر کدام محصول یا محصولات این گیاه ارزش افزوده اقتصادی ایجاد می کند؟ قیمت محصول دارای ارزش اقتصادی در بازار وضعیت صنعت مرتبط موجود صنعت پیشنهادی برای افزایش ارزش اقتصادی هزینه ایجاد صنعت پیشنهادی آیا آزمایشگاه برای آنالیز ماده موثره در استان وجود دارد ؟

کجا؟

استاندارد جهانی برای محصول وجود دارد؟

کد استاندارد جهانی ؟

امکان دریافت گواهی ارگانیک؟ هزینه؟
1 انغوزه رویشگاه طبیعی

30 تن

راور زرند کرمان بلی آموزش زادآوری مصنوعی به بهره برداران           خیر    
2 گل سرخ کاشت   بلی آموزش به جامعه محلی             بلی بلی
3  درمنه ایرانی  رویشگاه طبیعی     آموزش به بهره برداران               بلی
4 شیرین بیان طبیعی / کاشت   بلی آموزش             بلی بلی
5 حنا کاشت

100 تن

شهداد جیرفت رودبار بلی آموزش     لاوسونیت عصاره گیری ماده موثره طرح های صنعتی پایین دستی + بازاریابی        
6 ترخون کاشت گلباف بلی آموزش                
7 زیره طبیعی / کاشت   بلی آموزش                
8 زعفران کاشت کوهبنان شهربابک بلی آموزش             بلی بلی
9 کور طبیعی / کاشت همه استان بلی آموزش       شور شده در نمک و سرکه و بازاریابی صادراتی        
10 گلرنگ کاشت شهداد بلی آموزش                
11 گل گاوزبان     آموزش                
12 نیل     آموزش                
13 سیرشهداد                      
14 بادام کوهی، بنه، کسور       آموزش                

 

پیوست 2- لیست فعالان صنعت گیاهان دارویی استان کرمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *